Followers- Be my friends

Monday, August 2, 2010

~ Menonton Teater Semerah Padi~


Malam Sabtu lepas , kami sekeluarga sanggup meredah hujan semata-mata ingin menonton Drama tari Semerah Padi adaptasi daripada filem Semerah Padi lakonan P Ramlee.
Mula-mula sampai cuak juga kerana seperti tiada orang yang berminat untuk menontonnya walaupun kemasukannya adalah percuma. Tetapi rupa-rupanya kami sampai awal dari yang dijangkakan kerana solat maghrib disempurnakan hanya beberapa meter dari Panggung Bandaraya tersebut.

Pemandangan dari Pintu Masuk Panggung Bandaraya.

Sempat bergambar dengan bonda tersayang di ruang legar pintu masuk panggung.  Mak kata mungkin dia seorang sahaja orang kampung yang menonton teater tersebut, macam-macam komen mengenai kostum dan prop yang tidak kena dengan era zaman tersebut, seperti pengkritik AF lagaknya bila sampai sahaja dirumah habis diungkit tentang kelemahan kostum dan prop...ye lah namanya pun suasana kampung..tak kan lalang boleh jadi pokok padi, dan kemudian mereka membanting padi/lalang pulak tur...bagi orang bandar mungkin itu hanyalah sebagai simbolik sahaja.



Terima kasih kepada "orang dalam" yang menyediakan tempat kami nombor tiga dari stage, nampak sangat jelas muka dan suara penari.







Antara babak-babak akhir yang dipertontonkan, walaupun sebenarnya sangat "SEGAN" nak mengangkat kamera.